mandag 27. mai 2013

Skapnerd?

"Du er litt nerd" sa mannen min til meg kort tid etter at vi ble sammen. "Næhæi!" svarte jeg kontant. Jeg så på meg selv som en ganske vanlig jente med normale jente-interesser slik som shopping, mote, byliv, reiser, musikk osv. Ikke var jeg noen nerd! Men mannen min mente det altså som et kompliment, ikke som en fornærmelse.

Vel, jeg anser fortsatt meg som ei normal dame med interesse for helt vanlige dame-ting, men må nok innrømme at jeg kanskje har en liten nerd i meg. Her er noen av tegnene:

Jeg liker matte!
Jepp, jeg lyver ikke! Jeg var alltid flink i matte på skolen, og tall og tallkombinasjoner er gøy. I hodet mitt kan det plutselig surre et regnestykke eller to. Sånn for eksempel brukte jeg å regne ut gjennomsnittshastigheten i hodet mitt hver gang jeg kjørte langturer i forbindelse med jobben min. Jeg tar de fleste regnestykkene lett i hodet før noen andre klarer å komme på svaret, til og med raskere enn mannen min som har vært mattelærer på videregående.

Tallrekker fester seg automatisk i hjernen min.
Jeg kan selvfølgelig personnummeret mitt og til kjæresten min utenat. I tillegg kan jeg alle bankkontoer utenat (både nåværende og tidligere kontoer). Videre husker jeg mange telefon-numre, bursdager, bilskilt og andre viktige og mindre viktige tall. Men spør meg om navn.... der er jeg håpløs!

Jeg fikk gode karakterer på skolen.
Gode karakterer var lett for meg å få, jeg trengte ikke å pugge for å oppnå gode resultater. Tror jeg er heldig og har en god hukommelse i tillegg til god gjetning og logisk sans. På den måten fikk jeg toppkarakterer på prøver jeg ikke engang leste til. Vennene mine mente dette var et svært irriterende karaktertrekk hos meg!

Jeg elsker science fiction og fantacy.
Mannen min falt blant annet for meg fordi jeg hadde lest "Ringenes herre" før filmene kom ut. Min absolutte favorittbok som barn var "Den uendelige historie" av Michael Ende. I voksen alder har jeg lest "Ender`s game" og grått. Jeg digga "Babylon 5", "Star trek", og min favorittserie over alle er "Battlestar Galactica".

Jeg har spilt dataspill i et døgn i strekk, uten annet enn tissepauser.
Eller kanskje det var mer enn ett døgn. Jeg ble hekta på spillet "Civilization 2" for mange år siden. Der gikk det mange timer, gitt. Nå i voksen alder med jobb, mann, barn, hus og andre ting strekker dessverre ikke tiden til, så da må jeg nøye meg med å sitte med laptopen i fanget et par timer på kveldstid.

Jeg elsker også hjernetrim-oppgaver.
Faktisk har jeg alle utgavene av bladet "Hjernetrim" som ble utgitt, og jeg gråt en skvett da bladet ikke kom ut mer. Jeg gikk over til å løse "Sudoku-oppgaver" og likte det, men det var liksom ikke helt det samme.

..... men sånn ellers er jeg en helt normal dame som liker "Sex og singelliv", shopping, mammating, skriving, samt fjellturer og sånt.

Hva med deg? Har du litt nerd gjemt i deg?

2 kommentarer:

  1. Opps, jeg elsker tall, matte, systemer, var skoleflink og synes problemsløning er gøy.... Men nerd? Tja... Da trives jeg i alle fall som det :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, da er du nok en liten skapnerd, du også ;) Men ikke fortvil, det er nemlig sagt at snart skal nerdene ta over verden, hihi.

      Slett

NÅH? Få høre hva du mener!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...