tirsdag 8. oktober 2013

Spør meg!

Jevnt og trutt får jeg henvendelser fra kjente og ukjente som har ulike spørsmål angående en gastric bypass operasjon og forhold rundt dette. Jeg forsøker så godt jeg kan å svare på alle henvendelsene. Det er veldig koselig å få mail og meldinger fra dere, så fortsett gjerne med det!

Spørsmålene fra dere, og svarene jeg gir, tror jeg mange flere kan ha nytte av å lese. Derfor har jeg lyst til å publisere dem på bloggen.

Så.... SPØR MEG!

Du kan legge igjen en kommentar her på dette innlegget, kontakte meg på facebook, eller sende meg en mail (beatelill@gmail.com).

Det er ingen begrensninger i hva du kan spørre meg om, men jeg kommer nok ikke til å svare på slibrige, usaklige og fornærmende spørsmål. Bortsett fra det er det fritt frem!

Jeg vet... det er ikke alltid like lett å komme på spørsmål man ønsker å stille. Da jeg jobbet som lærer på sykepleieutdanninga kunne jeg noen ganger underveis i timen si "er det noen spørsmål?" Som oftest ble det stille som på vidda, man kunne høre støvet som rullet bortover gulvet!

Føler du det slik nå, så har jeg et tips. Det trenger ikke nødvendigvis være et spørsmål. Du kan komme med dine tanker om slankeoperasjon, overvekt osv. Du kan fortelle om din situasjon, kanskje jeg kan komme med noen betraktninger som flere vil kjenne seg igjen i. Kanskje er det noe du frykter eller ser for deg blir vanskelig, det kan du fortelle meg om. Ja, som sagt... ikke tenk at det må være spørsmål i spørsmålsform (hvem, hva, hvor, hvorfor, osv).

Hvem er du? Kanskje du har tatt gastric bypass operasjon selv og lurer på om jeg har lignende erfaringer som deg, eller du vil fortelle om dine erfaringer? Kanskje du vurderer en slik operasjon men er usikker/redd/skeptisk/begeistret m.m. Kanskje vurderer du ikke slankeoperasjon i det hele tatt selv, men kjenner noen som vurderer dette. Eller kanskje du bare er nysgjerrig på hvem jeg er.

Mine svar baserer seg på mine personlige erfaringer som gastric bypass-operert. I tillegg har jeg utdanning som psykiatrisk sykepleier og har arbeidserfaring både innen fysisk og psykisk helse, men jeg uttaler meg ikke som fagperson, men som privatperson.

Jeg ser frem til å høre fra deg!

Såeee... hva lurer du på?

5 kommentarer:

  1. Jeg ble operert med sleeve for 13 dager siden :)
    Og syns det er så nyttig å ha slike blogger å se på når jeg opplever/lurer på noe :)
    Takk for at du deler!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du kommenterer :) Veldig koselig med tilbakemeldinger! Lykke til med livet etter operasjonen.

      Slett
  2. Hei.

    Jeg står på venteliste til operasjon, så om et år eller tre blir det kanskje aktuelt for meg. Jeg fant din blogg og har ikke lest så mye her inne ennå, men jeg kaster meg rett ut i spørringa. Jeg lurer på dette med huden, jeg er så redd for å bare bli løs hud og at det blir hengende og slengende og bare være ekkelt. Jeg har hørt at det finnes mulighet for å fjerne ekstra hud på magen, men hva med resten av kroppen? Er det bedre å ha løs hud enn å være tykk? Sånn følelsesmessig? Hva vil en partner synes om en kropp med mye løs hud? Er huden fremdeles god å ta på? Osv, osv. Egentlig lurer jeg på alt tenkelig og utenkelig i forhold til hud som kanskje ikke trekker seg sammen. Tusen takk for bloggen din, jeg skal lese mer her. :)

    Hilsen fra en tjukkas

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei :) Det er jo veldig forskjellig hvor mye man får av løshud. Det spørs både på hvor stor du er, hvor mye du går ned i vekt, arvelighet, alder (yngre slipper lettere unna), og om du trener. Jeg har løshud på magen, rumpa, innsiden av overarmene, og innsiden av lårene. Det jeg ønsker å rette på etter hvert er magen, men det går an å rette på omtrent all løshud med operasjon. Noen får dette dekket av staten, det er spørs hvor mye løshud man har og om det er plager forbundet med løshuden.

      Jeg personlig synes at løshuden er et minimalt problem sammenlignet med all fettet jeg drasset på tidligere. Min løshud er ikke bare hud, det er også litt fett der. Så selv om det henger litt, så ser det ikke så veldig ille ut. Mannen min synes i alle fall jeg er like flott som før, om ikke penere :)

      Jeg vil anbefale deg å snakke med en kirurg om det med løshud. Han kan jo vurdere din situasjon og si om han tror det kommer til å bli et stort problem for deg. Lykke til med prosessen videre :)

      Slett
  3. Ja, jeg tror vel egentlig også at det er bedre med løshud enn med alt fettet. Særlig fordi jeg elsker å gå tur i fjellet, men det er veldig slitsomt å gå når man er så tung som jeg er nå. Jeg drømmer om en tilværelse der jeg kan gå lettere på tur, så får det vel heller være om det er løshud her og der. Jeg er 36 år nå og blir sikkert nærmere 40 før en operasjon blir aktuelt, for jeg står i offentlig kø, og der går det som kjent ikke unna i svingene. Dessverre har jeg ikke mulighet til å betale for operasjon selv.

    Takk for svar. :)

    SvarSlett

NÅH? Få høre hva du mener!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...